Rezultatele ???iviștilor comunitari tineri
?̂? ???? ?? ?? ????????? ????, ? ???? ??? ?????????̗? ?? ?̂???????? ? ??????????? „??? – ???????̗?? ?????????? ??????❞, ??????????? ?̂? ???????? ??????? ???-????????? ????, ?? ??̆??? ?? ???????̗?? ?????? ???????, ??????̗?? ?̗? ??????????? ???????????, ?? ???????? ????????? ?? ?????????? ??????̗??? ?̗? ???????̆??? ?? ?????????? ???????, ?̂? ?????? ??????????? ?? ???????? ?????? ?????????̗???? ?? ??????? ????. ?????? ???????? ????? ???????? ???????? ?? ??????????? ??????????̆, ?????? ?? ?? ??????, ??? ?? ?? ????????̆?̗? ?????? ??? ?????????? ???????, ???? ??????????? ????????̆?̗???? ?? ??????̗?? ???-???????̆.
Invitați în cadrul evenimentului au fost Aliona DUMBRĂVEANU, consultant principal, MEC precum și Veronica ATES, compania IDATA.
La deschiderea evenimentului cu un cuvânt de salut a venit Dna Aliona DUMBRĂVEANU, care a salutat participanții și partenerii proiectului, remarcând rezultatele frumoase, care au fost acumulate, dar și importanța acestor inițiative pentru tinerii din comunitățile rurale ale Moldovei.
Dna Ana BEZĂRĂU, manager de proiect a prezentat rezultatele proiectului, evidenții faptul că la programul de instruire au participat 20 de tineri și tinere din 17 raioane ale țării. În perioada 15 iulie – 15 septembrie 2022, participanții s̗i participantele proiectului „ACT – activiști comunitari tineri", au realizat tema de acasă. Sarcina pentru acasă consta în crearea a 20 de Cluburi ale Jocurilor de Masă la nivel local, unde cu ajutorul unui set de jocuri donat (10 unități), au organizat ședințele clubului.
Astfel, la final de program, am constat că activitatea Cluburilor Locale al Jocurilor de masă a adunat ??? ???????????̗?/???????????? ??? ?? ?? ????????̆?̗? ??????/??????, ??? ?? ?? ???????/????????? (Aneni Noi, Basarabeasca, Bălți, Cahul, Cantemir, Călărași, Căușeni, Cimișlia, Comrat , Criuleni, Dondușeni, Drochia, Fălești, Hâncești, Leova, Orhei, Râșcani, Sângerei, Soroca Strășeni, Telenești, Ungheni).
Vladislav BALABAN, angajat al Centrului de Tineret Cimișlia, beneficiar de proiect ne-a comunicat că în procesul de desfășurare al ședințelor Clubului Jocurilor de Masă, a conștientizat că jocurile de masă pot fi utilizate nu doar în scop distractiv. În acest sens a început să utilizez metode de cunoaștere a participanților și debifarea la finele activității pentru a stimula procesul de învățare.
În cadrul activităților Cluburilor Jocurilor de Masă, a fost realizat sondajul cu privire la gradul de implicare al tinerilor în activitățile comunitare la nivel de localități. Datele sondajului au fost prelucrate de compania IDATA. Dna Veronica ATES, a venit cu o succintă prezentare a rezultatelor sondajului din care distingem următoarele concluzii:
- Printre barierele identificate care îi fac pe tineri să se implice mai puțin în viața comunității regăsim că: Nu au încredere în forțele proprii (51%) – Anenii Noi, Bălți, Strășeni, Nepăsare/alte valori (39%) – Cahul, Fălești, Presiunea comunității/Gura lumii (33%) – Drochia, Leova. Fiecare a cincea tânăr susține că nu are modele pozitive – Drochia, Chișinău.
- Calitățile care ar trebui să le aibă un tânăr pentru a se implica în activitățile comunitare sunt: să fie comunicabili (65%), să aibă inițiativă (57%), dorință de a învăța lucruri noi (55%).
- Sursele mass-media din care se informează sunt rețelele de socializare (80%), Site-uri de specialitate (47%), Prietenii (46%).
- Opinia tinerilor este luată în calcul de fiecare dată sau de multe ori în circa jumătate din cazuri mai degrabă în raioanele Călărași, Drochia, Orhei, Sângerei;
- Dacă ar fi pentru o zi primar principalele 3 lucruri pe care le-ar soluționa ar fi: reparația drumurilor (15%), Organizarea activităților pentru tineri (3%);
- Construcția unui teren sportiv, Instalarea tomberoanelor pentru gunoi (2,9%) ș.a.
- Ideile de proiect pe care le-au menționat tinerii țin per general de un mod sănătos și ecologic de viață. Printre ele regăsim: Club sportiv (6,5%), Motivarea și susținerea tinerilor generații (4,8%), Renovarea comunității (4,4%), Protecția mediului înconjurător (3,5%) ș.a.
Notă* Sondajul deplin urmează a fi publicat pe pagina AIED.
Spre finalul evenimentului, participanții proiectului au primit certificate de participare și câte un joc sub formă de donație, care va completa setul de jocuri din cadrul instituției/organizației care i-a delegat.
?????? ???? ????? ??????? ????̗????? ????? ?? ?? ???-??? ?̗? ????????̗?? ??????? ????????? ??? ???????????, ???? ?? ?????? ?????? ?????????/????????? ?̂? ?????????? ????? ?????? ?????̆: ADDI Asociația pentru Dezvoltare Durabilă Integrată; Centrul Raional de Tineret Cimișlia; IP Gimnaziul Făleștii Noi; Biblioteca Chiperceni; Institutul de Instruire în Dezvoltare „MilleniuM”; Platforma Națională a Tinerilor pentru Participare Activă; AO Viitorul Satului Nicoreni; IP Gimnaziu Chircăiești Noi; Centrul de Sănătate Prietenos Tinerilor, Youth Klinic Moldova Telenești; Asociația de Tineret Șansa; Asociația Obștească "AFINA"; AO Baștina Sipoteni; Asociația Obștească a Băștinașilor din Borogani; Asociația Tinerilor Ortodocși din Sadaclia; Rețeaua Națională a Consiliilor Locale ale Tinerilor din Moldova; Acoperi Ngo Moldova; Gimnaziul „Ion Creangă” Borceag r-ul Cahul; Centru de Tineret Sireți; Instituția Publică Liceul Teoretic "Mihai Eminescu", s. Sudarca, r. Dondușeni; Asociația Obștească Baștina Frăsînești, pentru suportul acordat la nivel local în realizarea temei de acasă.
Proiectul este implementat de AO Asociația pentru Inovare, Educația s̗i Dezvoltarea Tineretului, cu suportul financiar al Ministerul Educației s̗i Cercetării al Republicii Moldova în cadrul Programului de Granturi pentru organizațiile de tineret 2022.
- 2 ani în urmă
- Noutăți